Powyższy filmik przedstawia eksperyment zorganizowany przez belgijskie radio.
Uczestnicy wprowadzani byli do pokoju z zadaniem wydobycia fistaszka z wąskiej menzurki. Menzurki nie dało się wyjąć ani przechylić (nawet razem ze stołem, do którego była przymocowana). Gdy dana osoba już się poddawała pokazywano jej filmik z małpami, filmik naprowadzał na oczywiste rozwiązanie.
Porównanie z małpami miało dodać emocji – było paliwem przeciwników dotychczasowego programu edukacyjnego w Belgii. Jednak abstrahując od małp, mimo że ktoś może intelektualnie znać zasadę, dzięki której można osiągnąć rozwiązanie problemu, to jednak potrzebuje podpowiedzi, która naprowadzi go w kierunku rozwiązania.
TRIZ ma kilka zestawów z podpowiedziami, które pomagają wyjść z kreatywnego impasu. Bo wprawdzie teoretycznie dużo wiemy, jednak często to nie wystarczy, aby z tej wiedzy skorzystać w praktyce.
Podpowiedzi z najbardziej znanego narzędzia TRIZ znajdziesz tutaj:
40 zasad
Artykuł o tym od czego zacząć poznawanie TRIZ
Godzinny film wyjaśniający czym jest TRIZ
Filmik zdobył nagrodę Creative Belgium w 2014 roku, poniżej dla chętnych jego pełną wersja z angielskimi napisami:
Na koniec ciekawy post od Witold Jachnik z 13 maja 2021 Postanowilem zwalidowac ten temat:
1. Syn niespelna 15 lat - 24 sek problem rozwiazany.
2. Zona 20 sek problem rozwiazany.
3. Sasiad 74 sek problem rozwiazany (w miedzy czasie pil piwo i wylal polowe przy okazji wyciagania fistszka).
Normalnie nie wierze ze ci ludzie tego nie ogarneli... ?
Pozdrawaim i dziekuje za inspirujacy material ?
Witold
Moja odpowiedź:
Witold, może było tak, że nagrywali to ze 100 ludźmi, a pokazali tylko tych, którzy nie ogarnęli. Bo taki był cel - pokazać jak bardzo system edukacji zabija kreatywność, a nie że to rzetelny eksperyment.